افرادی که رژیم غذایی گیاهی سرشار از آجیل، سبزیجات، سویا مصرف می کنند، ممکن است در معرض خطر سکته مغزی کمتری باشند

28 فوریه 2020 - طبق مطالعه ای که در شماره ی فوریه ی Neurology®، مجله پزشکی آکادمی نورولوژی آمریکا منتشر شده است، خطر سکته مغزی برای افرادی که رژیم گیاهی غنی از آجیل، سبزیجات و سویا می خورند، ممکن است کمتر از افرادی باشد که رژیم غذایی شامل گوشت و ماهی مصرف می کنند.

دکتر Chin-Lon Lin نویسنده ی این مقاله از دانشگاه Tsu Chi درHualien ، تایوان گفت: سکته ی مغزی دومین علت مرگ و میر در سراسر جهان و علت اصلی ناتوانی است. سکته مغزی همچنین می تواند به زوال عقل منجر شود. اگر بتوان تعداد سکته های مغزی را با تغییر در رژیم غذایی افراد کاهش داد، این می تواند تأثیر عمده ای بر سلامت عمومی داشته باشد.

در این مطالعه، دو گروه از مردم جوامع بودایی در تایوان که رژیم گیاهی را تشویق می کنند و سیگار کشیدن و نوشیدن الکل را منع می نمایند، شرکت داشتند. تقریباً 30٪ از شرکت کنندگان در هر دو گروه گیاهخوار بودند. از گیاهخواران، 25٪ مرد بودند. محققان گیاهخواران را افرادی تعریف کردند که از گوشت و ماهی استفاده نمی کردند.

در شروع مطالعه، میانگین سنی کلیه شرکت کنندگان 50 سال بود و هیچ کدام سکته مغزی را تجربه نکرده بودند. گروه اول متشکل از 55050 نفر به طور متوسط ​​به مدت شش سال پیگیری شدند. گروه دوم متشکل از 8302 نفر به طور متوسط به مدت ​​نه سال پیگیری شدند. در ابتدای مطالعه، همه ی شرکت کنندگان معاینه پزشکی شده و از رژیم غذایی آنها سؤال شد.

گیاهخواران نسبت به غیر گیاهخواران آجیل، سبزیجات و سویای بیشتر و لبنیات کمتری مصرف می کردند. هر دو گروه به یک میزان تخم مرغ و میوه مصرف می کردند. گیاهخواران بیشتر فیبر و پروتئین گیاهی می خوردند. آنها همچنین پروتئین و چربی حیوانی کمتری می خورند.

محققان سپس از یک بانک اطلاعاتی ملی، تعداد شرکت کنندگانی که در طول مطالعه دچار سکته های مغزی شده بودند، را استخراج کردند.

در گروه اول، 54 سكته ی مغزی اتفاق افتاده بود. در مورد سکته های مغزی ایسکمیک، که هنگام مسدود شدن جریان خون به بخشی از مغز، رخ می دهد، در میان 1424 فرد گیاهخوار در این گروه، 3 مورد یا 0.21٪ ، و در میان 3،626 غیر گیاهخوار در این گروه، 28 مورد یا 0.77٪  ثبت شده بود. محققان پس از تنظیم نتایج بر اساس سن، جنس، استعمال دخانیات و شرایط سلامتی مانند فشار خون بالا و دیابت، متوجه شدند که خطر ابتلا به سکته مغزی ایسکمیک در گیاهخواران این گروه ،74 درصد نسبت به غیر گیاهخواران پایین تر است.

در گروه دوم که متشکل از 8302 نفر بودند، 121 سکته مغزی ثبت شده بود. برای هر دو نوع سکته مغزی ایسکمیک و خونریزی دهنده، که به آن hemorrhagic strokes نیز گفته می شود، در میان 2719 فرد گیاهخوار در این گروه، 24 سکته یا 0.88٪  گزارش شد، در مقایسه در بین 5،583 فرد غیر گیاهخوار در این گروه، 97 مورد سکته مغزی یا 1.73٪ ، ثبت شده بود. محققان پس از تنظیم سایر عوامل، دریافتند كه خطر ابتلا به سكته مغزی كلی، خطر سكته مغزی ایسكمیك و خطر سكته مغزی خونریزی دهنده در گیاهخواران در این گروه نسبت به غیر گیاهخواران، به ترتیب 48٪ ، 60٪ و 65٪ پایین تر است.

دکتر Lin، گفت: به طور كلی، مطالعه ما نشان داد كه رژیم گیاهی مفید است و حتی خطر ابتلا به سكته مغزی ایسكمیك را پس از تنظیم عوامل خطر شناخته شده مانند فشار خون، سطح قند خون و چربی های خون كاهش می دهد. این بدان معنا است که شاید مکانیسم محافظ دیگری وجود داشته باشد که از کسانی که رژیم گیاهی دارند، در برابر سکته مغزی محافظت می کند.

یک محدودیت مطالعه این بود که رژیم غذایی شرکت کنندگان فقط در ابتدای مطالعه ارزیابی شد، بنابراین مشخص نیست رژیم های غذایی شرکت کنندگان با گذشت زمان تغییر کرده باشد یا خیر. محدودیت دیگر این بود که شرکت کنندگان در این مطالعه از مشروبات الکلی یا سیگار استفاده نمی کردند، بنابراین نتایج این مطالعه ممکن است بیانگر این تاثیر در جمعیت عمومی نباشد. همچنین، نتایج حاصل از جمعیت مورد مطالعه در تایوان ممکن است در سراسر جهان قابل تعمیم نباشد. سرانجام، فاكتورهای دیگری نیز وجود دارند كه در این مطالعه در نظر گرفته نشده اند، اما می تواند خطر سكته مغزی را تحت تأثیر قرار دهد.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20200228/People-eating-a-vegetarian-diet-rich-in-nuts-vegetables-soy-may-have-lower-risk-of-stroke.aspx